Monday, 4 June 2012

PUDING KARAMEL LAPIS OAT


Bahan-bahan:


1 tin susu cair*
1/4 cwn susu pekat manis*
1/4 cwn air*
1 paket 3 in 1 instant oat*
2 sb serbuk coklat
3 biji telur*
1 sk nescafe*
5 sb gula (utk karamel)
5 sb air (utk karamel)
air untuk mengukus


Cara-cara:

  1. Panaskan air dalam kukusan.
  2. Untuk karamel, cairkan gula. guna api perlahan. bila gula dah cair dan bertukar perang bolehlah masukkan air. hati2 ye..bila gula dah cair, matikan api dan tuang ke dalam loyang atau mould yang sesuai.
  3. Untuk puding, campurkan kesemua bahan bertanda * kecuali serbuk koko. blend sehingga sebati. kemudian bahagikan kepada 2 bahagian. 1 bahagian letakkan serbuk koko. kacau sebati. 
  4. Tuangkan adunan tanpa serbuk koko ke dalam loyang karamel tadi. kukus lebih kurang 10 minit. angkat.
  5. kemudian lapiskan dengan adunan yang berserbuk koko tadi. kukus lagi 10 ke 15 minit atau sehingga masak. 
  6. Sejukkan dalam peti ais.


Yummyyyy!!!



29 comments:

  1. Huihhh bukan yummyyy ni CW tapi Yommeehhhhhhhh.. kelesssss i like :))

    ReplyDelete
  2. Yumm Yumm Yumm...memang suka sgt ngan puding...looks sooooo inviting!!! :)

    ReplyDelete
  3. mcm senang je nak buat...bole cuba ni

    ReplyDelete
  4. salam cikwan,cantik karamel tu baru ni akak buat jugak tapi tak lah secntik ini macam lembut je cikwan punya ni boleh try nnt ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kbetlan jadi tu kak noor ;))

      Delete
  5. comey nyo..
    sedap ni..terliur dah ni

    ReplyDelete
  6. alahai rajinye...CW...buat kecik2 cmtu...nmpk sedap pulak tu..

    ReplyDelete
  7. Salam CW..sooo yummy...buat kecik2 ,senang nak ngapkan...

    ReplyDelete
  8. Dear CW, puding karamel nii memang my feveret. Kalau bulan puasa, balik kerja sempat lagi membuatnya. Lepas berbuka, sedia untuk dimakan. Tapi bila diletak oat, rasanya lagilah berkhasiat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ;)) betul2... tp kena kurangkan manis skit kak zie..

      Delete
  9. Looks Great
    http://www.followfoodiee.com/

    ReplyDelete
  10. dapnyerrr... masuk kat anak tekak nih terasa nyamannnn... nak skeettt

    ReplyDelete
  11. Eeee.....cute lah. Mesti sedap!

    ReplyDelete
  12. sedapnya akk kt opis nie dh terliur nengok tau:)melampauuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..akak masih kerja??bila nak bercuti?? huhuhu..

      Delete
  13. akak salam..nak tanya..sb tu sudu besar ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..sudu besar..cikwan kalau tulis sb (sudu besar) sk (sudu kecil) ;))

      Delete
    2. hehe ok....nanti selalu la tengok2 blog akak ni hehe..suka buat desert ni :D

      Delete
  14. sedapnye...rasa lembut2 kat lidah ni haaa...heeehe

    ReplyDelete

lebih menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...