Monday, 7 May 2012

LAKSA TERENGGANU



Bahan-bahan:

1 paket laksa segera direndam dan direbus - toskan
1/2 kg ekor ikan selayang atau kembung - dipanggang tawar dan diambil isinya
1 biji kelapa diambil santannya
7 biji bawang merah
1/2 inci halia
1/2 sk lada hitam
2 keping asam gelugur
1 batang timun
1 ikat pucuk gajus
1 ikat kacang panjang
1 kuntum bunga kantan
1 genggam taugeh
sedikit belacan
sedikit cili giling
gula & garam secukupnya

Cara-cara:

  1. Tumbuk halia, lada hitam, bawang merah bersama isi ikan
  2. Jerang santan dan masukkan bahan yang ditumbuk tadi bersama  keping asam gelugur dan belacan.
  3. Kacau sehingga mendidih
  4. perasakan dengan garam dan gula
  5. untuk ulam2an, potong halus dan letakkan dalam bekas berasingan. sertakan sekali belacan , garam dan cili giling 
  6. Ketika hendak makan barulah dituangkan kuahnya

Cara hidangan boleh tengok kat blog Mizan

 
 jemput makan ye =)

17 comments:

  1. nmpk myelerakan...blum penah lg makan laksa tganu...mseti cuba nti ni..

    ReplyDelete
  2. SALAM CikWan..
    sedap nih kalau leh wat sarapan

    ReplyDelete
  3. cik Wan lebihkurang sama lah menu kita hari ni akak ni laksam cikwan laksa hahahah dah padan lah tu kan jom kita layannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita sehati sejiwa la kak Noor =)

      Delete
  4. amboi... rajinnya CW... laksa ganu lagi.... dah lama tak makan laksa jugak ni... save 1 mankuk utk akak ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ganu tercinta kak... blaja ngan mak..boleh la..2 3x dah buat.. =) ok akak cyg!

      Delete
  5. seyes akk x pernah cuba lagi makan laksa ganu..sedap x cikwan..nnt akk nk try jgk:)

    ReplyDelete
  6. saya memang suka laksa trengganu sebab masa kecik2 dulu selalu makan...arwah mak/ayah saya orang sana...kat JB ni tak jumpa langsung orang jual ni kecuali laksam kelantan..itu pun bukan macam original hehe...nanti saya suruh isteri saya ikut resepi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak papa asal mana?? sila cuba ye..nanti bgtau hasilnya ye.. =)

      Delete
  7. salam kenal juga cik wan..terima kasih sudi datang jenguk dapur mieza...mieza suka laksa lemak mcm ni..sukerrrr

    ReplyDelete
  8. Duhai2..tak boleh tengok..rasa nak sesangat..bila nak buat nie..huhu

    ReplyDelete
  9. Salam CikWan...
    mmg belum ada kesempatan mkn laksa tragganu nie walaupun dah sampai ke sana...nmpk nyer kena buat sendiri jgk nie hehehe nampak sedap lah Cikwan :P

    ReplyDelete
  10. byk resipi...hehe.kene follow ni...

    ReplyDelete
  11. Salam... Selalu dgr laksam..ni 1st time dengo laksa trengganu...
    Apa2 yg dari trengganu memang saya suka sangat.....
    trengganu... Rasa nak jadi org ganu lah....hi..hi..

    ReplyDelete

lebih menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...